Polska w amerykanskiej telewizji PBS.

Posted by / 20 grudnia 2016 / Categories: Aktualnosci / -

W październiku ekipa amerykańskich filmowców przebywała na terenie Polski realizując po raz pierwszy w historii dla amerykańskiej telewizji publicznej projekt promujący Polskę na terenie Ameryki pod roboczym tytułem „Flavor of Poland”. Zrealizowano wówczas zdjęcia dla pięciu pierwszych odcinków programu, w tym jeden poświęcony regionowi świętokrzyskiemu. Kolejne realizowane będą w grudniu oraz wiosną 2017r. Projekt składa się z 13 półgodzinnych odcinków, w których zaprezentowane będą poszczególne regiony Polski w konwencji podróży kulinarnej po Polsce. Z każdego odcinka amerykańscy widzowie dowiedzą się o historii danego regionu, jego atrakcjach turystycznych, mieszkańcach, kulturze, a przede wszystkim o regionalnych potrawach, które wpisały się na listę tradycyjnych produktów dziedzictwa kulinarnego Regionu. Przewodnikiem po Polsce jest amerykańska aktorka Aleksandra August, która jako 3-letnia dziewczynka wyjechała z Polski, a obecnie mieszka i pracuje w Hollywood. Teraz wraz z ekipą telewizyjną odszukuje „polskie smaki”, które poznała z przekazu rodziców i dziadków. Oprowadza widzów po wszystkich regionach swojej dawnej Ojczyzny oraz odkrywa piękno Polski i wyszukuje „smaki” regionalnych potraw, a także poznaje lokalną, wielopokoleniową technikę i sztukę kulinarną.

Photo
Program „Flavor of Poland”. Aleksandra August promuje polską kuchnie w amerykańskiej tewizji publicznej.

Na chwilę obecną zrealizowane są już zdjęcia do pięciu odcinków, które prezentują region śląski, świętokrzyski, podkarpacki, lubelski oraz miasto Kraków. Jeszcze w grudniu nastąpi realizacja jednego odcinka w Zakopanem i okolicach, w trakcie Świąt Bożego Narodzenia. Pozostałe wiosną 2017r.
Emisja „pilota” serii „Flavor of Poland” w amerykańskiej telewizji odbyła się w ostatni weekend października 2016r. Został on doskonale przyjęty, zbierając bardzo dobre recenzje i opinie. Pierwszy odcinek pokazany był aż 4-krotnie (28,29,30 i 31 października). Pełna seria 13- tu odcinków zostanie pokazana jesienią 2017r. i będzie poprzedzona dużą kampanią reklamową.
Projekt „Flavor of Poland” jest pierwszym programem o Polsce, który otrzymał ogólnonarodowy zasięg z dostępem do 300 mln. amerykańskich widzów w najlepszym czasie antenowym (tzw. „primetime”).
Projekt realizowany jest przez amerykańskiego producenta „Independent Film Factory, Inc.” z Chicago, przy współpracy z Biurem Promocji i Informacji Gospodarczych „Pegaz” z Kielc, które od wielu lat reprezentuje polsko- amerykańskie izby gospodarcze na terenie Polski i Europy. Projekt obecnie nie jest finansowany z polskich pieniędzy publicznych (rządowych). Środki na realizację pochodzą od polonijnych sponsorów, lokalnych firm oraz w oparciu o wolontariat i partnerstwo podmiotów uczestniczących przy jego realizacji. Wsparcia logistycznego przy realizacji projektu udzielają też poszczególne samorządy. Przy realizacji „świętokrzyskiego”odcinka realizatorzy filmu otrzymali pomoc organizacyjną i pobytową z Departamentu Promocji, Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz od burmistrza Chęcin, a przede wszystkim od dyrekcji Muzeum Wsi Kieleckiej. Lokalni producenci żywności zabezpieczyli plan filmowy w swoje wyroby, które zostaną zaprezentowane w trakcie emisji „świętokrzyskiego” odcinka.

Photo
Program „Flavor of Poland”. Na planie zdjęciowym.

Twórcy projektu „Flavor of Poland” zapowiadają kolejne programy dedykowane Polsce poświęcone turystyce i gospodarce. Plany emisji również, tak jak obecnie obejmować będą amerykańską telewizję publiczną PBS, ocenianą przez amerykańskie społeczeństwo jako najbardziej wiarygodne źródło informacji w USA ( od 6 lat na pierwszym miejscu, najwyżej oceniana stacja- badania: Nielsen N Power), które dociera do 99% gospodarstw domowych (300 mln. mieszkańców USA).
Realizatorzy cyklu filmów promujących Polskę na terenie Ameryki Północnej liczą na wsparcie powstającej obecnie Polskiej Fundacji Narodowej, której zadaniem ma być promocja oraz budowanie i ochrona pozytywnego wizerunku Polski na rynkach zewnętrznych przy zachowaniu efektywnych i skutecznych metod oddziaływania, które m.in. inicjowane będą przez środowiska i organizacje oparte lub współdziałające z Polonią. Forma, treść, a przede wszystkim zasięg i siła oddziaływania serialu „Flavor of Poland” spełnia te wszystkie kryteria i warunki. Wydaje się być doskonałym narzędziem promującym Polskę wśród Amerykanów.

About the author

Comments are closed.